Let’s Drive Bananas
Let’s Drive Bananas 🍌
Afgelopen zomer zag ik deze vrachtwagen vol mensen en groene bananen onderweg in Uganda. Het beeld bleef hangen en moest geschilderd worden, al vond ik het onderwerp eerlijk gezegd best lastig. Vooral de gezichten. Misschien juist daarom ben ik in dit schilderij steeds losser gaan werken met grotere kwasten en minder details.
Onderweg heb ik veel getwijfeld:
meer achtergrond of juist niet?
meer kleur?
bananen verder uitwerken?
gezichten scherper maken?
Uiteindelijk ontdekte ik dat het schilderij juist sterker werd door dingen weg te laten. Niet alles dicht schilderen, maar sfeer, hitte, beweging en herinnering laten spreken.
De bananen bleven groen zoals ze daar echt vervoerd worden. De gezichten mochten vaag blijven. Het gaat uiteindelijk niet om één persoon, maar om het geheel: mensen onderweg, bovenop een vrachtwagen, ergens in Uganda.
Soms is stoppen moeilijker dan schilderen.
Maar ik denk dat hij nu af is.